Palaan vielä tänään orjuus-aiheeseen.
Olaudahin taannoin kerrottu tarina päättyi lopulta hyvin mutta tutkiessani
häntä koskevaa materiaalia, törmäsin toiseen kuvailuun eräästä tapahtumasta
vuodelta 1781 jolla oli varsin toisenlainen loppu.
vuodelta 1781 jolla oli varsin toisenlainen loppu.
Vuonna 1781 eräs brittiläinen yritys joka tienasi orjakaupalla, hankki uuden
aluksen, varusti sen miehistöllä ja lähetti sen toivottavasti tuottoisalle
orjienkeräysreissulle Länsi-Afrikkaan.
Kapteeniksi palkattiin Luke Collingwood-niminen mies joka oli kapteenina ensikertalainen
mutta ei suinkaan orjakauppabisneksessä. Aikaisemmin hän nimittäin oli toiminut monilla orjalaivoilla laivalääkärinä sekä kirurgina.
Jos tuntuu hassulta ajatella miten lääkäriksi kouluttautunut mies voi yhtäkkiä hypätä
orjalaivan kapteeniksi onkin sen käsittäminen astetta helpompaa kun lukee mitä
laivalääkärin töihin orjakaupassa kuului.
Aikansa laivalääkärin hommiin kun kuului mm. valikoida eri orjasatamista, (siis paikoista
jonne kylistään ryöstetyt ihmiset vietiin odottamaan orjakauppalaivoja) juuri ne ihmiset
jotka todennäköisemmin kestäisivät äärimmäisen ja käsittämättömän hirveän
laivamatkan kohdesatamiin.
Kun lääkäri oli valintansa tehnyt surmattiin yleensä lääkärin hylkäämä "huono kauppatavara"
suorilta käsin siinä lääkärin silmien edessä sillä tavara joka ei käynyt kaupaksi oli vain harmin
ja huolen aiheuttaja. Kun on vastuussa tuollaisista päätöksistä eivät varmasti ne
viimeisetkään hentomielisyyden hituset kestä tuhoutumatta.
Kun miettii Kapteeni Collingwoodin myöhempiä tekoja tuntuvat ne ehkä hieman
helpommin käsitettäviltä kun tietää millainen tausta hänellä on ollut. Mikä ei siis suinkaan
ole minkäänlainen puolustus.
Kapteeni Collingwood aloitti hommansa poimimalla orjia monen eri orjakauppasataman
"noutopisteeltä." Kun lasti, vähän vajaa 500 orjaa oli lastattu purjelaivan mustiin
uumeniin, aloitti laiva matkan takaisin kotiin Jamaicaan. Hankalin osuus oli siis
vasta alkamassa eikä kukaan odottanut paluumatkaa innolla mutta tehtävähän se oli.
Niin alkoivat pitkät ja pitkästyttävät purjehduspäivät kannella ja
kauhistuttavat helvetinomaiset ajat kannen alapuolella.
Kun pohditaan itse lastia, oli normaalia ja odotettavissa että kauppatavaraa
myös menehtyi. Itseasiassa noin 10% hävikki oli aina odotettavissa eikä sitä pidetty minään.
myös menehtyi. Itseasiassa noin 10% hävikki oli aina odotettavissa eikä sitä pidetty minään.
Tällä kertaa menetyksiä tulisi kuitenkin olemaan paljon, paljon enemmän. Miksi näin?
Ensikapteenina toimiva entinen laivakirurgi Luke Collingwood oli varustautunut huonosti. Säästöyrityksissään hän oli varannut laivalle säälittävän pienen, vain 17 ihmisen miehistön koko laivaa ja puolta tuhatta orjaa varten. Tuo sallittu ja odotettu 10% menetysprosentti siis ylitettiin reippaasti ja mikä pahinta myös jo sokeeraavan pienen miehistön jäseniä kuoli suhteellisen pitkän, neljän kuukauden matkan aikana erilaisiin sairauksiin jättäen miehistön hälyttävän pieneksi.
Ensimmäiset kuusi viikkoa matkasta kului.
Tuona aikana menehtyi lähes sata vankia.
Kuolemat eivät tuohon numeroon päättyneet vaan orjia alkoi kuolla
päivittäin eikä vielä oltu lähimailllakaan määränpäätä.
Lisäksi
laiva oli orjien painon takia niin painava että se ei voinut kulkea
nopeammin ja
juuri nopeus olisi ollut valttia jotta sairaus orjien keskellä ei ehtisi tappaa lisää.
Kapteenin hermot kiristyivät tämän ajatellessa satikutia jonka saisi määräsatamassa
menetettyään niin paljon kallisarvoista kauppalastia josta oli yksin vastuussa.
Mitä siis tehdä jotta edes muutama kallisarvoinen kauppatavara selviytyisi perille saakka?
juuri nopeus olisi ollut valttia jotta sairaus orjien keskellä ei ehtisi tappaa lisää.
Kapteenin hermot kiristyivät tämän ajatellessa satikutia jonka saisi määräsatamassa
menetettyään niin paljon kallisarvoista kauppalastia josta oli yksin vastuussa.
Mitä siis tehdä jotta edes muutama kallisarvoinen kauppatavara selviytyisi perille saakka?
Zong-laivan tarkka kopio on yhä olemassa
Kas, kapteeni keksi idean jonka arveli
pelastavan nahkansa ja laivan tuoton.
pelastavan nahkansa ja laivan tuoton.
Kauppatavara
eli orjat oli vakuutettu erikoisella tavalla.
Jos orja kuoli sairauteen, vakuutus ei korvanut mitään.
Jos orja kuitenkin hukkui (laivoja upposi usein) maksettiin yhdestä
orjasta peräti kolmekymmentä puntaa, iso raha siis. Niinpä Kapteeni Collingwood
teki vastenmielisen retken alas ruuman syvyyksiin ja valikoi 50 naista ja pikkulasta
jotka raahattiin kannelle.
Jos orja kuoli sairauteen, vakuutus ei korvanut mitään.
Jos orja kuitenkin hukkui (laivoja upposi usein) maksettiin yhdestä
orjasta peräti kolmekymmentä puntaa, iso raha siis. Niinpä Kapteeni Collingwood
teki vastenmielisen retken alas ruuman syvyyksiin ja valikoi 50 naista ja pikkulasta
jotka raahattiin kannelle.
Kannella nuo 50 naista ja lasta kahlehdittiin
tiukasti toisiinsa kiinni, sitten heidät heitettiin mereen.
Asiaa pohdittiin ja seuraavana päivänä tehtiin uusi retki alas ruumaan.
Tällä kertaa valittiin 40 miestä. Heidät raahattiin ylös pimeudestä ja
hajusta raittiiseen ilmaan ja auringonpaisteeseen ensimmäiseen kertaan
viikkoihin, kahlittiin yhteen ja hukutettiin.
hajusta raittiiseen ilmaan ja auringonpaisteeseen ensimmäiseen kertaan
viikkoihin, kahlittiin yhteen ja hukutettiin.
Ne sadat orjat jotka makasivat ruumassa
odottivat hiljaisina milloin heitä tultaisiin hakemaan.
On mahtanut olla käsittämättömän kauheaa odottaa omaa vuoroaan. Karmivien, kannelta
jo lähes päivittäin kaikuvien pelonhuutojen ahdistamina orjat lopulta pyysivät että sen
sijaan että heidätkin hukutettaisiin, heiltä vain kiellettäisiin vesi ja ruoka sillä he
pelkäsivät merta ja kuolisivat mielummin janoon ja nälkään.
Tuohon pyyntöön ei suostuttu vakuutusrahojen takia vaan hukutukset jatkuivat.
On mahtanut olla käsittämättömän kauheaa odottaa omaa vuoroaan. Karmivien, kannelta
jo lähes päivittäin kaikuvien pelonhuutojen ahdistamina orjat lopulta pyysivät että sen
sijaan että heidätkin hukutettaisiin, heiltä vain kiellettäisiin vesi ja ruoka sillä he
pelkäsivät merta ja kuolisivat mielummin janoon ja nälkään.
Tuohon pyyntöön ei suostuttu vakuutusrahojen takia vaan hukutukset jatkuivat.
Seuraavien kymmenen päivän aikana naisia, lapsia, miehiä hukutettiin ryhmissä vielä vajaa 50.
Tietyt orjat, joko erityisen arvokkaiksi katsotut tai erityisen heikkokuntoisiksi katsotut
saivat joskus valvotusti olla kannella. Kymmenen tällaista ihmistä tappoi itse itsensä
heittäytymällä yli laivan reelingin.
saivat joskus valvotusti olla kannella. Kymmenen tällaista ihmistä tappoi itse itsensä
heittäytymällä yli laivan reelingin.
Kun
Kapteeni vihdoin muutaman kuukauden kuluttua saavutti määräsataman,
teki hän suunnitelmansa mukaisesti välittömästi korvaushakemuksen hukkuneista orjista jotka oli lähes omakätisesti hukuttanut.
Ja kummallisin asia tapahtui, vakuutusyhtiö kieltäytyi maksamasta!
Ja kummallisin asia tapahtui, vakuutusyhtiö kieltäytyi maksamasta!
Tällainen julkeus ei ollut pälkähtänyt
kapteenin päähänkään joten asiasta käytiin laajasti huomiota herättänyt pitkällinen oikeustaisto jonka orjalaivan varustamo lopulta hävisi. Asiantilaa ruodittiin sanomalehtien palstoilla ja yksityiskeskusteluissa ja päätöstä laajasti harmiteltiin "yrityksen kärsimän
taloudellisen tappion vuoksi"
Kapteeni Luke Collingwood ei koskaan saanut
minkäänlaista syytettä tai leimaa lähes 150 ihmisen murhaamisesta.
Uskokaa tai älkää, hänen kunniakseen
on painettu postimerkki.