Olen useita eri lehtiä ja nettikeskusteluita lukemalla
huomannut että kuluva vuodenaika hämmentää monia.
huomannut että kuluva vuodenaika hämmentää monia.
kurpitsoihin joiden pulleassa kyljessä istuu tarran muodossa
mustanpuhuva silmäpari ja irvistykseen
muotoutunut suu.
Paistopisteellä myydään oranssinvärisiä muffinsseja
joiden paksu kuorrute valuu mustakeltaisine strösseleineen
ainakin omasta mielestäni hyvin houkuttelevasti ja herkullisesti.
ainakin omasta mielestäni hyvin houkuttelevasti ja herkullisesti.
Ja kassoille ehdittyä seisoo tavallisten makeistelineiden vieressä
tummasävyinen pahvihyllykkö jonka sisällä riippuu teräväkärkisiä
noitahattuja, pimeässähehkuviä muovikurpitsoita ja pääkallokuvioisia
mustia ja oransseja ilmapalloja.
tummasävyinen pahvihyllykkö jonka sisällä riippuu teräväkärkisiä
noitahattuja, pimeässähehkuviä muovikurpitsoita ja pääkallokuvioisia
mustia ja oransseja ilmapalloja.
Niiden alla laarissa makaavat vihreät,
siniset ja ruskeapupilliset silmämunat joiden
huomaa tarkemmin katsottuna olevan
huomaa tarkemmin katsottuna olevan
marmeladimakeisia.
Amerikkalaista humputusta, toteaa kai useampi aikuinen
kaupassakävijä happamana. Ei tällaista
ollut ennen
Vaan oliko kuitenkin?
Ja miten?
Ja miksi?
Ja miten?
Ja miksi?
Kaupoissa näkyvät Halloweenkrääsät eivät
ole vain jenkkien humputusta, ei suinkaan.
Kyseessä on rituaalijuhla jollaisia on vietetty hyvin pitkään, tuhansia
vuosia ympäri maapalloa. Hyvin varhaisista ajoista saakka on aina ollut
tapauksia, erikoisia tilaisuuksia jotka keskeyttävät arjen. Rituaaleja.
ole vain jenkkien humputusta, ei suinkaan.
Kyseessä on rituaalijuhla jollaisia on vietetty hyvin pitkään, tuhansia
vuosia ympäri maapalloa. Hyvin varhaisista ajoista saakka on aina ollut
tapauksia, erikoisia tilaisuuksia jotka keskeyttävät arjen. Rituaaleja.
Huippukohtia joita vaaditaan, jotta kaikki toimisi kuten pitää.
Jokainen varmaan tarkemmin ajateltuna toteaa saman surullisen
seikan kuin minäkin; rituaalit ovat nykyään menettäneet merkityksensä.
Juhlistamme on tullut pintapuolisia kulutusjuhlia joiden suurin
merkitys on niiden tuoma tervetullut katkos ja loma työelämään.
Nykyään juhlitaan jos juhlitaan mutta ei enää oikein tiedetä että
mitä juhlitaan saatika sitten että miksi.
seikan kuin minäkin; rituaalit ovat nykyään menettäneet merkityksensä.
Juhlistamme on tullut pintapuolisia kulutusjuhlia joiden suurin
merkitys on niiden tuoma tervetullut katkos ja loma työelämään.
Nykyään juhlitaan jos juhlitaan mutta ei enää oikein tiedetä että
mitä juhlitaan saatika sitten että miksi.
Näiden erilaisten ennen tiiviisti yhteisen ihmiskunnan kulttuuriimme
kuuluvien rituaalien puute köyhdyttää meitä ja niiden myötä
kadotamme kosketuksen omiin juuriimme, esivanhempiimme
kuuluvien rituaalien puute köyhdyttää meitä ja niiden myötä
kadotamme kosketuksen omiin juuriimme, esivanhempiimme
ja omaan historiaamme. Niistä muistuttaminen on tärkeää
ja siitä kirjoitan tänään.
ja siitä kirjoitan tänään.
Läpi ihmiskunnan historian vuodenkiertoa ovat siivettäneet tietyt
juhlapäivät. Suomessa tärkeä juhannus ilmenee muissa maissa erilaisina
kesän alun juhlina. Joulu ei ole ollut alun perin Jeesuksen syntymäjuhla
vaan jotain aivan muuta ja niin myös nykypäivän markettikäyntien
halloweenhumputus ei ole vain amerikkalainen perinne vaan pikemmin
vain eräs yleismaailmallisen vuodenkierron kunnioittamisen paikallisjuhla
joista samanlaisia on löytynyt lähes jokaisesta maasta.
Tieto ja muisto näistä juhlista on kuitenkin
kadonnut. Syypää löytyy pääosin kristinuskosta ja vain
toisarvoisesti maalaisyhteiskunnan kaupunkilaistumisesta.
kadonnut. Syypää löytyy pääosin kristinuskosta ja vain
toisarvoisesti maalaisyhteiskunnan kaupunkilaistumisesta.
Voidaan sanoa että lähes jokaisen kristillisen nykyjuhlan taustalta
löytyy juhlallisuus joka on alunperin ollut jotakin täysin muuta. Tässä mielessä
kristinusko on tehnyt onnistuneesti paljon pahaa tuhoamalla monien kansojen
alkuperäiset uskomukset, perinteet ja juhlat lähes täydellisesti.
Näin on käynyt ympäri maailman ja näin on käynyt myös suomessa jossa
esivanhempiemme tärkeät maan ja omien menehtyneiden perheenjäsenien
muistelu- ja kunnioitusrituaalit ovat tyysti unohtuneet ja korvautuneet kliinisella
alkuperäiset uskomukset, perinteet ja juhlat lähes täydellisesti.
Näin on käynyt ympäri maailman ja näin on käynyt myös suomessa jossa
esivanhempiemme tärkeät maan ja omien menehtyneiden perheenjäsenien
muistelu- ja kunnioitusrituaalit ovat tyysti unohtuneet ja korvautuneet kliinisella
pyhäinpäivällä joka mielletään hämärästi jonkinlaiseksi kirkkopyhäksi.
Markettien muoviluurangot eivät muistuta esivanhempiemme rituaalijuhlasta
vaan amerikkalaisesta kertakäyttökulttuurista. Miten murheellista.
Marketeissa ja mainoksissa näkyvä amerikkalaisten
halloween on kulkenut suomessa ennen nimellä kekri.
Kekrin aikaan laitettiin pillit pussiin mitä tuli viljelyyn ja keräilyyn
ja kekrinä vaihtui vuosi. Kekripäivä oli vuoden viimeinen päivä
aikana ennen virallista kalenteria.
Vuosi vaihtui eri taloissa ja tönöissä kuitenkin eri aikaan
sillä kekri päätti maataloustyöt ja niissä taloissa joissa
työt saatiin joko aikaisemmin tai myöhemmin päätökseen, juhlittiin
kekriä tietenkin eri aikaan, kuitenkin yleensä saman kuun sisällä.
Kirjoitin pääsiäisen alla lankalauantaista jonka vietto oli esivanhemmillemme
jotain aivan muuta kuin nykyään. Silloin laadittiin varhaisia kevättaikoja ja
suojeltiin karjaa, taloa ja sen asukkaita pahoilta voimilta. Samat taiat ja
rituaalit tuli toistaa Kekrinä sillä kuten lankalauantaina, myös kekrinä liikkuivat
henget, haltiat ja kuolleet. Mikäli kekriä ei juhlittu oikein tai ollenkaan, suuttuivat
henget ja esivanhemmat siitä pahasti ja huono onni lankesi talon päälle.
Kekriaamuna piti herätä mahdollisimman aikaisin ja pukeuduttiin
parhaimpiin vaatteisiin. Myöhäinen herääminen merkitsi laiskaa
ja väsynyttä tulevaa vuotta ja asioiden sujumattomuutta.
Jo aikaisemmin oli valmisteltu tiettyjä ruokia ja talon tytöt olivat kehränneet
talteen kolme vyyhtiä lankaa kukin, tämä langan määrä merkitsi yltäkylläisyyttä
ja erityisesti avioliittoa tulevaisuudessa. Langattomuus kekrinä oli paha juttu
ja edesauttoi vanhaksi piiaksi jäämistä.
Heti hyvin varhain herättyä, ennen ensimmäistäkään tointa, kuljettiin
pimeässä navetalle. Karsinasta valittiin unenlämpöinen lammas joka
tapettiin siihen paikkaan. Lammas oli kekrin tärkein ruoka.
Joka talossa jolla oli siihen varaa syötiin lammasta ja varattomatkin
koettivat saada lammasta pöytään hinnalla millä hyvänsä. Valmistettiin
verikeittoa ja verilettusia, talkkunaa, piirakoita, viinaa ja kaljaa, viiliä
ja rieskaa, paksua ryynipuuroa ja monenlaisia lihoja. Oravaakin suolattiin
ja uunissa paistiksi paistettiin päineen kaikkineen. Lampaan keuhot ja
sisäelimetkin syötiin rasvoineen päivineen. Suolista tehtiin heti makkaraa.
Oli myös mämmiä ja juustoa, kalaa ja limppua, paljon voita ja illalliseksi
saattoi olla metso- tai teeripaisti ja monissa taloissa syötiin pässin pää.
.
Yhdeksän kertaa tuli kekrinä syödä. Ruoan runsas syöminen ja täydet
vatsat loitsivat runsasta ruokaa ja yltäkylläisyyttä jokaiselle tulevan
vuoden päivälle. Kekrinä oli myös tärkeää kestitä ketä tahansa vierailijaa
ja osoittaa perheen varakkuus siinä että ruokaa piisasi ja paljon.
Vierailija saapuessaan joutui kuitenkin ennen ruoan saantia kovistelemaan
talon väkeä sanomalla; "Kekriäkö vaiko uunia?!" (vrt. karkki vai kepponen.)
Tähän tuli nopeasti vastata: "Kekriä! Kekriä!"
ja johdattaa vieras notkuvaan veri- ja lihapöytään.
Jos talo olisi ollut kitsas tai ruokaa ei olisi ollut, oli vieraalla oikeus mennä
talon uunia rikkomaan ja tuhoamaan. Ruokaa oravapaisteineen tarjottiin myös
siksi että maagisena kekripäivänä onni oli helposti varastettavissa ja ellei
vierasta kestitetty, saattoi vieras ottaa ja viedä talon onnen mukanaan.
Kekri oli myös iso nuorison biletyspäivä. Palvelijoille ja nuorelle
talon väelle ripustettiin tuvan kattoon keinuja joissa keinuttiin ja
laulettiin, välillä syötiin ja jossain vaiheessa lähdettiin toisiin
taloihin vierailulle.
Nämä taloissa kulkevat uunin rikkomisella
uhkailevat vierailijat nimittäin olivat pääasiassa nuoria naisia ja
miehiä, "Köyrimörköjä" jotka olivat pukeutuneet merkillisiin
turkiksiin ja rääsyihin. Toisilla paikkakunnilla vain naiset ja tytöt
kiersivät talosta taloon Kekrittärinä pukeutuneena valkoisiin
lakanoihin yltäpäältä pelotellen lapsia ja vaatien kestitystä.
Merkillisellä pukeutumisella oli myös toinen syy, kun pukeuduttiin
vainajaksi tai haltiaksi, harhautti se aitoja vainajia ja muita aaveita,
kuolleita ja henkiä jolloin nämä jättivät "naamiaisasuun" pukeutuneen
henkilön rauhaan.
Eläimistä pidettiin myös (sitä lammasraukkaa lukuunottamatta)
kekrinä hyvä huoli. Siinä missä oli tärkeää että ihmismahat olivat
täpötäynnä, oli sama olevaisuuden tila myös eläimille luotava.
Eläinten ruokakaukaloita täytettiin päivän aikana moneen otteeseen ja
isännät kävivät myös kaatamassa viinaa hevosten ja lehmien appeeseen
Tärkeää oli että tärkeän kellokkaan korvaan oli varmaksi vakuudeksi
lujaa kiljaistava:
"Nyt on KEKRI!"
halloween on kulkenut suomessa ennen nimellä kekri.
Kekrin aikaan laitettiin pillit pussiin mitä tuli viljelyyn ja keräilyyn
ja kekrinä vaihtui vuosi. Kekripäivä oli vuoden viimeinen päivä
aikana ennen virallista kalenteria.
Vuosi vaihtui eri taloissa ja tönöissä kuitenkin eri aikaan
sillä kekri päätti maataloustyöt ja niissä taloissa joissa
työt saatiin joko aikaisemmin tai myöhemmin päätökseen, juhlittiin
kekriä tietenkin eri aikaan, kuitenkin yleensä saman kuun sisällä.
Kirjoitin pääsiäisen alla lankalauantaista jonka vietto oli esivanhemmillemme
jotain aivan muuta kuin nykyään. Silloin laadittiin varhaisia kevättaikoja ja
suojeltiin karjaa, taloa ja sen asukkaita pahoilta voimilta. Samat taiat ja
rituaalit tuli toistaa Kekrinä sillä kuten lankalauantaina, myös kekrinä liikkuivat
henget, haltiat ja kuolleet. Mikäli kekriä ei juhlittu oikein tai ollenkaan, suuttuivat
henget ja esivanhemmat siitä pahasti ja huono onni lankesi talon päälle.
Kekriaamuna piti herätä mahdollisimman aikaisin ja pukeuduttiin
parhaimpiin vaatteisiin. Myöhäinen herääminen merkitsi laiskaa
ja väsynyttä tulevaa vuotta ja asioiden sujumattomuutta.
Jo aikaisemmin oli valmisteltu tiettyjä ruokia ja talon tytöt olivat kehränneet
talteen kolme vyyhtiä lankaa kukin, tämä langan määrä merkitsi yltäkylläisyyttä
ja erityisesti avioliittoa tulevaisuudessa. Langattomuus kekrinä oli paha juttu
ja edesauttoi vanhaksi piiaksi jäämistä.
Heti hyvin varhain herättyä, ennen ensimmäistäkään tointa, kuljettiin
pimeässä navetalle. Karsinasta valittiin unenlämpöinen lammas joka
tapettiin siihen paikkaan. Lammas oli kekrin tärkein ruoka.
Joka talossa jolla oli siihen varaa syötiin lammasta ja varattomatkin
koettivat saada lammasta pöytään hinnalla millä hyvänsä. Valmistettiin
verikeittoa ja verilettusia, talkkunaa, piirakoita, viinaa ja kaljaa, viiliä
ja rieskaa, paksua ryynipuuroa ja monenlaisia lihoja. Oravaakin suolattiin
ja uunissa paistiksi paistettiin päineen kaikkineen. Lampaan keuhot ja
sisäelimetkin syötiin rasvoineen päivineen. Suolista tehtiin heti makkaraa.
Oli myös mämmiä ja juustoa, kalaa ja limppua, paljon voita ja illalliseksi
saattoi olla metso- tai teeripaisti ja monissa taloissa syötiin pässin pää.
.
Yhdeksän kertaa tuli kekrinä syödä. Ruoan runsas syöminen ja täydet
vatsat loitsivat runsasta ruokaa ja yltäkylläisyyttä jokaiselle tulevan
vuoden päivälle. Kekrinä oli myös tärkeää kestitä ketä tahansa vierailijaa
ja osoittaa perheen varakkuus siinä että ruokaa piisasi ja paljon.
Vierailija saapuessaan joutui kuitenkin ennen ruoan saantia kovistelemaan
talon väkeä sanomalla; "Kekriäkö vaiko uunia?!" (vrt. karkki vai kepponen.)
Tähän tuli nopeasti vastata: "Kekriä! Kekriä!"
ja johdattaa vieras notkuvaan veri- ja lihapöytään.
Jos talo olisi ollut kitsas tai ruokaa ei olisi ollut, oli vieraalla oikeus mennä
talon uunia rikkomaan ja tuhoamaan. Ruokaa oravapaisteineen tarjottiin myös
siksi että maagisena kekripäivänä onni oli helposti varastettavissa ja ellei
vierasta kestitetty, saattoi vieras ottaa ja viedä talon onnen mukanaan.
Kekri oli myös iso nuorison biletyspäivä. Palvelijoille ja nuorelle
talon väelle ripustettiin tuvan kattoon keinuja joissa keinuttiin ja
laulettiin, välillä syötiin ja jossain vaiheessa lähdettiin toisiin
taloihin vierailulle.
Nämä taloissa kulkevat uunin rikkomisella
uhkailevat vierailijat nimittäin olivat pääasiassa nuoria naisia ja
miehiä, "Köyrimörköjä" jotka olivat pukeutuneet merkillisiin
turkiksiin ja rääsyihin. Toisilla paikkakunnilla vain naiset ja tytöt
kiersivät talosta taloon Kekrittärinä pukeutuneena valkoisiin
lakanoihin yltäpäältä pelotellen lapsia ja vaatien kestitystä.
Merkillisellä pukeutumisella oli myös toinen syy, kun pukeuduttiin
vainajaksi tai haltiaksi, harhautti se aitoja vainajia ja muita aaveita,
kuolleita ja henkiä jolloin nämä jättivät "naamiaisasuun" pukeutuneen
henkilön rauhaan.
Eläimistä pidettiin myös (sitä lammasraukkaa lukuunottamatta)
kekrinä hyvä huoli. Siinä missä oli tärkeää että ihmismahat olivat
täpötäynnä, oli sama olevaisuuden tila myös eläimille luotava.
Eläinten ruokakaukaloita täytettiin päivän aikana moneen otteeseen ja
isännät kävivät myös kaatamassa viinaa hevosten ja lehmien appeeseen
Tärkeää oli että tärkeän kellokkaan korvaan oli varmaksi vakuudeksi
lujaa kiljaistava:
"Nyt on KEKRI!"
*
Päivän aikana lämmitettiin myös sauna. Kun sauna oli valmis, heitettiin
kipakat löylyt, huudettiin "Käkrittäret saunaan!" ja juostiin nopeasti pois.
Siitä hetkestä alkoi talon kaikkien vainajien, esivanhempien, suojelevien
talohaltijoiden, aaveiden ja tonttujen saunavuoro. Yliluonnollisten
olentojen saunoessa talonväki jatkoi mässäilyä.
Vasta pitkän ajan kuluttua kun jo osa oravista, verikeitoista ja muista maukkaista
tarjoamuksista oli syöty, uskallettiin hieman arastellen mutta tuimina astella saunaan
meteliä pitäen jotta vainajat kuulisivat elävien saapumisen.
Kun elävän talonväen saunavuoro alkoi, siirtyi koko kuollut
konkkaronkka haltioineen, aaveineen taas sisälle tupaan
syömään sinne talonväen jättämiä yltäkylläisiä ruokalajeja.
.
Kun kekripäivä alkoi tehdä loppuaan, eivät rituaalit olleet tulleet vielä
päätökseen. Ruokapöytään lapattiin lisää herkkuja vainajien yösyötäväksi
ja vakavin mielin asetti jokainen tuvan ikkunalaudalle oman suolarakeen.
Jos jonkun rae oli aamulla sulanut, kohtasi tulevana vuonna tuota henkilöä
kuolema tai sairaus.
Valojen tai päreen sammuttua alkoi lopulta hiljaisuus
ja seuraavana aamuna alkoikin kokonaan uusi vuosi. Kristinuskon levittyessä
suomeen ei Kekristä päästy pyhäinmiestenpäivän myötä sittenkään kertaheitolla
eroon vaan sitä vietettiin yhä hiljaisuudessa vain pilkallisesti todeten että
kekrinä nykyään vaan ne ”pyhät miehet muka mouskutteloo”
*
Kun nyt lähipäivinä näette markettien hyllyillä "amerikkalaishumputusta"
kuten verisen näköisiä hyytelömakeisia, luurankoleivoksia tai näette ehkä
illalla kadulla lakanaan aaveeksi pukeutuneen juhlijan matkalla illanviettoonsa,
muistakaa että kaiken tämän vierasmaalaisentuntuisen jenkkimeiningin takaa
löytyy meidän kaikkien suomalaisten oma ja aito alkuperäinen kekrimme
jonka vieton aloittamista uudelleen kannattaisi itsekunkin harkita.
Lopuksi on sanottava että jos asiaa nyt tarkkaan mietitään, on kenties sen aidon
suomalaisen verikeiton, ihravellin ja paistetun oravan tai keitetyn pässin pään
sijasta paljon mukavampi maistella edellämainittuja hurjannäköisiä ja kenties
jopa amerikasta tuotettuja makeisversioita...
Vai onko joku kenties eri mieltä?!
kuten verisen näköisiä hyytelömakeisia, luurankoleivoksia tai näette ehkä
illalla kadulla lakanaan aaveeksi pukeutuneen juhlijan matkalla illanviettoonsa,
muistakaa että kaiken tämän vierasmaalaisentuntuisen jenkkimeiningin takaa
löytyy meidän kaikkien suomalaisten oma ja aito alkuperäinen kekrimme
jonka vieton aloittamista uudelleen kannattaisi itsekunkin harkita.
Lopuksi on sanottava että jos asiaa nyt tarkkaan mietitään, on kenties sen aidon
suomalaisen verikeiton, ihravellin ja paistetun oravan tai keitetyn pässin pään
sijasta paljon mukavampi maistella edellämainittuja hurjannäköisiä ja kenties
jopa amerikasta tuotettuja makeisversioita...
Vai onko joku kenties eri mieltä?!
Se on vaan niin muovinen juhla, yäk. Mut tällä sun kertomallas vois ruveta viettämään aitoa suomalaista kekriä, tosin ilman lampaanpäitä. Määkin kirjotin just halloweenista.
VastaaPoistaLampaanpäistä tuli meileeni kesän kreikanmatka, markettien tiskit olivat lampaanpäitä täynnään. Paikallinen herkku kun on. :) Ehkä on ihan parempi että täällä vietämme tosiaan juhliamme vaikka sitten muovisten vaahtokarkkikallojen tms. kanssa... ;)
PoistaWau, todella mielenkiintoinen kirjoitus! Tuli kyllä paljon uutta tietoa :) Ja joo, ehkä sellainen kasvis-kekri ois kiva :D
VastaaPoistaKiitos :) Kasviskekriä minäkin kannatan!
PoistaOlipa tosi mielenkiintoista tietoa Kekrista, en ole koskaan juuri valittanyt halloweenista kun en koe sita mitenkaan omakseni mutta tama kekri kuulosta paljon tutummalta ja sattuvammalta, tosin ehka ne passinpaat ja veriruuat voi jattaa pois :D
VastaaPoistaSe tässä juuri on murheellista ja nurinkurista että amerikkalaisten pitää tulla ja muistuttaa meitä omista juhlistamme..! Moni ei ole mitään kekristä koskaan kuullutkaan. Kaikenlaista :D
PoistaMielenkiintoinen kirjoitus! Täällä Kajaanissa on ollut kymmenisen vuotta perinteenä kekripukin poltto. Mukava on ollut käydä katsomassa, yleensä niin vähän tapahtumia on syksyisin. Youtubestakin näemmä videoita löytyy. Tässä linkki: http://www.youtube.com/watch?v=eyk9rHtxBGI
VastaaPoistaKiitos linkistä! Onpa hauskaa kuulla että Kekriä vietetään vielä jossain!
PoistaOoh. Olen perehtynyt Halloweenin historiaan mutten ole koskaan tullut ajatelleeksi että se sama historia koskee Suomeakin :-) Kiitos valistamisestani! Nyt minun on helpompi kestää tätä kaupallista kummitusjuhlaa, jonka jenkkimallia tuotiin Suomeen 15 vuotta kovalla markkinoinnilla kunnes se viimein meni läpi. Lapsenikin kutsuttiin peräti neljiin Halloween-juhliin. Onneksi niissä ei tarjota pässinpäitä ja veriruokia.
VastaaPoistaOmaan makuuni pyhäinpäivän viettotavoista on eniten meksikolaisten el Día de Muertos :-D
Neljät halloweenjuhlat kuulostaa aika hauskalta! Ei halloweenistä juuri kukaan mitään puhunut meidän lapsuudessa. Ehkä parin sukupolven jälkeen halloween on jäänyt ja vietetäänkin kekrijuhlia?
PoistaOho, olipas hyvä, että poikkesin lukemaan tämän perusteellisen selostuksen. Ei se nyt lisännyt rakkauttani Halloweeniin tai herättänyt kaipuuta Kekrin paluuseen, mutta opinpa taas jotakin uutta. Kiitos!
VastaaPoistaKiitos vierailusta. Minua niin ilostuttaa kekritietoisuuden levitys, onhan se sentään omaa perinnettämme ja historiaamme halloweenin sijasta.
PoistaErinomainen kirjoitus! Suomalainen kekri on minunkin sydäntäni lähellä oleva juhla, jonka toivoisin jälleen heräävän henkiin ja vanhojen tapojen tulevan uusien sukupolvien tietoon.
VastaaPoistaTotta! kuten jo tuossa ylhäällä sanoinkin kuka tietää jos vaikka parin vuosikymmenen päästä kekri olisi jälleen iso juttu! :)
Poista