lauantai 8. kesäkuuta 2013

Vanhoja värimainoksia


 Arkistojeni kätköistä kauniita, pääosin värillisiä
 mainoksia huhti- sekä kesäkuun Kotiliesilehdistä 52 vuoden takaa.



 Kas tässä Kelloggsin mainoksia. Olin yllättynyt että
tämä brändi mainosti suomessa jo noin kauan sitten!

 

Mutta miten sieviä mainoksia! 

Kasvissyöjä ja hyväntekijä kuten myös ruokatehtailija 
Will Kelloggin murokeksintö valloittaa maailmaa edelleen 
lähes 150 vuotta sen perustamisen jälkeen.


 Palmaa kuulemma moni kaipailee. Wikipedia toteaa:

"Palma oli lahtelaisen Mallasjuoman valmistama viiden eri virvoitusjuoman sarja. 

Hartwall osti Mallasjuoman 1980-luvulla, ja lopetti myöhemmin Palma-sarjan 
valmistuksen. Vuonna 2012 Hartwall toi markkinoille Jaffa Palma -
sitruunalimonadin takaisin."


"He pitävät tästä - Ihmiset kaikkialla maailmassa."

No tottahan nyt, jos he pitävät tästä niin tietenkin suomalainen
ostajakin sitten heti ostaa! Onhan tuo niin iskevä myyntilause?


Voi mitä mekkokankaita. Ja hauskasti seisoo tyttö
pöydän päällä kuvan ulkopuolella. Vasemmanpuolimmainen
tyttö näyttää kyllä sellaiselta että kaihtaa keskimmäistä kuin ruttoa.
"Älä koske minuun!" Ehkä heillä oli jokin riita ennen kuvauksia.


Koti-Kaarina-asuja. Tyylikästä mukavuutta. 

Nämä eivät kyllä pukisi ihan jokaista vartalonmallia vöidensä kanssa.
Sehän se vasta oikein korostaa vyötärömakkaroita. Ja jotenkin näyttäisi etteivät
ne oikein istu edes malleille. Pussittaako hieman hartioista ja hihoista ja onko
 leveys lantiolle vain hieman väärä? 

Tai voi olla että tässä puhuu nyt kriittinen korjausompelijan
silmäni. Vaikka en muuten osaakaan ommella, olen erikoistunut pienentämään
 itselleni 60/70-lukujen vaatteita ja nämä Koti-Kaarinat näyttävät juuri sen mallisilta
 että niihin olisi ärsyttävä tehdä niitä pieniä muutoksia jotta ne istuisivat kunnolla
eikä lopputulos silti olisi kunnollinen. 


Minusta on niin mukavaa löytää vanhoja makeismainoksia!

Niihin törmää todella harvoin. Ilmeisesti viitisenkymmentä vuotta 
sitten karkkia ei juuri nassutettu siinä määrin mitä nykyään!

Mieluusti ottaisin kauppojen valikoimiin takaisin kauniin Karelian.

Evässuklaatakin olisi hauska ostaa laukkuun. Olisi jotenkin mukavampi
ostaa nimenomaan evässuklaata. Sittenhän sitä voisi syödä hyvällä omatunnolla
tosi usein ja ottaa vaikka töihin lounaaksi kun se kerran on evääksi tarkoitettu.

Tämä on tällaista semantiikantapaista jolla Pingviinikin tällä hetkellä leikittelee maitojäätelöidensä
 kanssa. Oletteko huomanneet? Tänä keväänä kauppoihin tulivat ihan tavalliset pakettijäätelöt 
joiden makuina appelsiini ja suklaa. Ei mitään erikoista. Mutta ko. brändipä markkinoi jätskejään hokemalla sanaa maito joka tuuttiin (heh) korostamalla sitä miten tuotteet ovat erinomaisia kalsiuminlähteitä ja oikein maitoisia. Tietenkin siksi että terveysväittämät vetoaisivat ostopäätöksen tekijä-äitiin/isään joka ajattelee näin antavansa lapsilleen jotain oikein terveellistä ja kalsiumpitoista "Appelsiinimaitoa" ja "Maitokaakaota" ilman huonoa omatuntoa siitä että syöttää lapsille liikaa nameja...


Tuo vaasan viiden kilon jauhokassi onkin varsinainen kassi. 
Siinähän on kädensijakin mukana. Monen pussin ulkoasu 
ei ole muuttunut mikä on hauskaa. 

Mutta olenko ainoa jonka mielestä mannaryynipakkausten 
lasten silmät ovat aina olleet... Pelottavia? 

Oletteko muuten katsoneet sarjaa The walking dead?


Katsokaapa tarkasti noiden Atria-einesten pakkauksia.

Onpa siinä hupaisa ukko kieltään lipoen. 

Eivät nämä einekset ihan uusi juttu ole.


Lopuksi todella epäuskottava mainos.

Voiko kukaan äiti kuvitella käyvänsä lastensa kanssa tuollaista
keskustelua? Että katsokaapa lapset miten Omo ja Upo pesevät nyt
näin puhtoisiksi vaatteet ai että. Pärepyykkikori on kyllä herttainen.
Ja tuo Omon pakkaus vasta hauska onkin.

Näitä vanhoja mainoksia kyllä niin mielellään katselee.

Ettehän ihmiset missään nimessä heitä roskiin tämänkaltaisia
vanhoja lehtiä tai tavaratalojen kuvastoja! Niille kyllä löytyy aina ottajansa!

 Ja ellette ole saaneet kutsua naapurimaan hääjuhliin, muistakaa 
katsella telkkua kello viiden aikoihin. Täältä voi sitä ennen verestää 
retromuistoja nykyisen kuningasparin häistä. Hauskaa kesälauantaita!

8 kommenttia:

  1. No höh, minä kyllä hihkun ja hehkutan lapsilleni ja he minulle kaikenlaista arkistakin, vaikkapa pyykin puhtautta :-D

    Erään adoptiolapsen elämäkerrassa tuo Suomessa jo aikuiseksi kasvanut henkilö kertoi, miten pääsi töihin virvoitusjuomapullomainoskampanjaan, koska juomaa valmistava suomalainen firma huomasi saavansa jaffansa paremmin kaupaksi sillä mielikuvalla että tätä nautitaan ulkomaillakin. Sama juttu jenkki-purkan kanssa ;-) Ei sitä varmaan kukaan amerikkalainen ole koskaan syönyt kuin tuliaisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin niin mutta et varmaan brändien nimillä oikein? :D

      Virvoitusjuomapullomainoskampanja... Ei kyllä käy kateeksi ulkomaalaisia jotka koettavat opiskella suomea! ;) Mutta totta on että ennen kaikki "eksoottinen" näytti myyvän todella hyvin tuotteita. Ja myös se että vihjattiin että tätä ne muutkin käyttävät. Tai siis ei edes vihjattu vaan sanottiin suoraan!

      Poista
  2. Nämä on niin ihania. <3

    Oikein säikähdin, kun näin nuo Koti-Kaarina-kotileningit ja ensimmäinen ajatus oli, että minä haluaisin tuommoisen. :-D Minä, joka en siedä päälläni mitään vähänkään retroon viittaavaakaan! :-D Tuommoinen olisi hirmu kätevä kotiasu. Tahtoo. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kappas, ehkä olet lukenut blogiani liikaa ;) Ovat ne kyllä hirveän somia!

      Poista
  3. Vanhat mainokset ovat kyllä hauskoja. Niistä näkyy niin selvästi myös ajan kuva. Esim joissakin ruoka-ainemainoksissa oletetaan että kaikki tietävät mitä joku "Täyskulta" on eikä mainoksessa lainkaan mainita mitä siinä mainostetaan, vain tuotemerkki. Samoin naisen asema nättinä, tehokkaana ja taloudellisena kodinhoitajana on mainoksissa hyvin selkeästi esillä. Harvoin nainen mainoksissa tekee mitään muuta kuin tekee kotitöitä ja ihastelee kuinka edullisesti ja kätevästi ne hoituvat kunkin mainostettavan tuotteen avulla. Tai näyttävät kauniilta miesten iloksi. Ja naisten ainoat harrasteet tuntuvat mainosten perusteella olleen käsityöt.

    Tuosta herra Kellogista muistuu mieleen jänniä tarinoita. Hänhän kuului Seitsemännen päivän Adventisteihin ja koko tuohon terveys-intoiluun ja kasviruoka-innostukseen oli hänellä nimenomaan uskonnollinen tausta. Myös veljensä John oli mukana touhussa ja on tunnetumpi oudoista ja oletettavasti myöskin jokseenkin arveluttavista parannusmetodeistaan lääkärinä. John Kelloghan oli sitä mieltä että suurin osa sairauksista johtui seksin harrastamisesta ja antoi mm. naisille jonkinlaisia ruiskeita vaginaan estääkseen masturbointia. Tästä on tehty leffakin. Myöhemmin veljekset joutuivat riitoihin ja Willistä tuli se menestyksekkäämpi murokauppias.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan jo lapsena lukeneeni hämmentyneenä ja ärtyneenäkin mummolan lehtiä joissa mainostettiin sellaisia juttuja joista ei ollut hajuakaan mitä ne olivat, ja vielä vanhemmalla iälläkin olen tosiaan joskus joutunut metsästämään tietoa siitä että mitä tosiaan jokin jonkin mainoksen tuote oikein oli. Mutta kaiketi noitä brändejä oli suomessa ennen tosiaan niin vähän että ne olemassaolevat kaikki tiesivät ja siksi olikin turhaa niistä sen enemmän mainoksissa kertoa, kunhan kehui vain! :D

      Mr Kellogista muistan joskus lukeneeni tieteen kuvalehdestä ja lukaisin heistä pienen pätkän wikipediasta mutta minulla menevät veljekset sekaisin, kiitos täsmennyksestä. Elokuvasta en ole kuullutkaan! Voisi olla hauska katsoa!

      Poista
  4. Se leffa on nimeltään Road to Wellville, en muista onko sillä suomeksi joku muu nimi. Ei mikään hirveän hyvä leffa, enkä tiedä että miten todenperäinenkään se on. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Road_to_Wellville_%28film%29

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun palasit infoamaan, etsinen tätä netistä jonain vapaailtana ja katson löytyykö Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

      Poista

Ilahdun kommentistasi ❤️