Tämä tositarina alkaa vuodesta 1885.
Tuolloin nuoret miehet nimeltä Herman ja hänen veljensä August Schuenemann muuttivat Chicagoon.
He olivat kuulleet että kaupungin satama oli hyvä paikka aloittaa
jonkinlainen bisnes. Vaikka merenkäyntialalla tuolloin oli kova
kilpailu, ajattelivat kaverit pärjäävänsä.
Veljekset menestyivätkin oikein hyvin, hassu juttu vain oli että niinkin
paljon kuin 2/3 koko vuoden tuotosta tienattiin hyvin pienen
ajanjakson, joulukuun aikana. Miksi juuri silloin?
Syy löytyi veljesten erikoistumisalasta, he kun saavuttivat mainetta
joulukuusikaupalla jonka sesonki oli lyhyt mutta tuottoisa.
Kokonaista 25 vuotta Herman toimitti veljensä Augustin kanssa
alukseltaan joulukuusia tuhansiin Chicagon koteihin jotka he ensin
hakivat Michiganjärveä ympäröivistä metsistä. August ja Herman kasvoivat
nuorista poitsuista karskeiksi purjehtijoiksi joille ei mennyt sormi
suuhun hankalassakaan tilanteessa.
Herman kuvassa keskellä.
Augustilla ja Hermanilla oli joulukuusivuosiensa aikana ollut
komennossaan monia laivoja, mm. Mary Collins, sitten Margaret Dal, Ida,
Truman Moss, S.Thal ja George mutta vasta kolmimastoinen kuunari Rouse
oli se laiva jonka jokainen kaupunkilainen tuli tuntemaan.
Kerrotaan että laivan saavuttua satamaan kiiri sana laiturilta laiturille "Joulukuusilaiva tuli, se tuli!!"
Veljekset aina hauskuutuksiin valmiina sitoivat joka vuosi joulukuusen
korkealle laivan päämastoon ja nitoivat värillisiä jouluvaloja
kauttaaltaan (tuolloin jouluvalot olivat hyvin harvinaisia) suuren
kuunarin kylkiin. Augustin vaimo Barbara ja hänen tyttärensä Elsie,
Hazel ja Pearl osallistuivat ideointiin valmistamalla jouluisia
lehväköynnöksiä ja kransseja joilla laiva myös koristeltiin
yltympäriinsä ja näky oli mahtava!
Ihmiset kokoontuivat vastaanottamaan laivaa joka oli ylenpalttisten
koristeiden lisäksi kuorrutettu tuhansilla tuuheilla kuusilla, lunta yhä
oksillaan laivan levittäen havupuun tuoksua kaikkialle ympäristöön,
itse kapteenien kättä kannelta heiluttaen. Lapset olivat aivan hulluina
ilosta ja aikuiset kaikesta päätellen myös riehakkaalla tuulella, olihan
kyse koko vuoden kohokohdasta ja useiden vuosikymmenten traditiosta.
Lähes kolmenkymmenen vuoden ajan leppoisan veljesparin spektaakkelimainen ilmestyminen Chicagon satamaan teki joulun kaupunkilaisille todeksi ja laivan saapumisesta tulikin varsinainen sosiaalinen tapahtuma jota odotettiin joka vuosi pitkään ja hartaasti.
Herman ja August olivat päällepäätteeksi mukavia miehiä, heillä tuntui
olevan aina ystävällinen sana sanottavana poikkesipa laivalla
ostoaikeissa kuka tahansa. Herman kun myi veljensä Augustin kanssa
kuusia suoraan laivalta tavallisille ihmisille ilman välikäsiä. He jopa
rakennuttivat joulun alla laivaansa tilapäisen olohuoneen jotta
ostoaikeissa olevat ihmiset saivat lämmitellä itseään kuuman juoman
parissa ja jotta veljekset saisivat rauhassa rupatella ihmisten kanssa.
He tuottivat laivassaan myös ylimääräisiä joulukuusia joita antoivat
ilmaiseksi vähävaraisille perheille ja monille eri orpokodeille ja
hyväntekeväisyyslaitoksille. Veljekset olivat erittäin rakastettuja ja
tervetulleita kaikkien kansanluokkien koteihin.
Joulukuusikauppa ei kuitenkaan ollut kokonaisuudessaan aivan niin
leppoisaa miltä se päältäpäin näytti. Joulukuinen vuodenaika oli
purehtimisen kannalta äärimmäisen vaarallinen.
Siitä on jo 114 vuotta mutta Michiganjärven eräästä tietystä myrskystä puhutaan paikallisten keskuudessa edelleen, näin luin.
Sattumoisin oli kyse myrskystä jonka aattona August matkasi kohti Chicagoa ostettuaan juuri lähes 4000 joulukuusta jotka oli kaikki tiiviisti pakattu kiikkerään kuunariin. Herman ei ollut mukana vaimonsa synnytyksen takia.
Myrsky oli todella hyvin ankara. Kuusimetriset aallot löivät kannen
ylitse ja tuulen nopeus oli jopa 80 km tunnissa. Tämän hirveyden
keskellä sinnitellyt kuunari raskaassa lastissaan ei enää jaksanut.
Laiva upposi valtavan järven kylmiin vesiin eikä yksikään miehistöstä selvinnyt hengissä.
August menehtyi.
August menehtyi.
Uutiset vastaanotettiin suurella murheella, koko kaupunki suri
joulukuusilaivan toisen kapteenin kuolemaa. Augustin vaimo ja lapset
olivat surusta suunniltaan ja Herman hermoromahduksen partaalla. Oli
vaikea tajuta että veljesparin puolikas oli todella poissa.
Elämän oli lopulta kuitenkin jatkuttava.
14 vuotta kului.
Yksinäinen ja hieman vähemmän hilpeä, joskin aina yhtä ystävällinen kapteeni Herman (jota myös joulupukkikapteeniksi kutsuttiin) jatkoi joulukuusibisnestä. Kaupunki tottui että joulukuusilaivalla oli enää yksi joulupukki, enää yksi mies vitsiä veistämässä, naisille kohteliaisuuksia ja pikkulapsille karamelleja jakamassa. Joulukuusilaiva toki koristeltiin edelleen joka vuosi yhtä ylenpalttisesti ja aina sen saavuttua laitureille syntyi markkinatunnelma ja väenpaljous ihmisten tuodessa lapsiaan vastaanottamaan joulukuusilaivaa ja sen kapteenia miehistönsä kera.
Vaikka veljesten ideologiana oli aina ollut myydä kuusia halvalla kertyi
silti reippaasti myös voittoja joilla Herman hankki yhä suurempia ja
suurempia aluksia joulukuusimyyntiä varten. Vihdoin vuosien ankaran työn
jälkeen Herman alkoi tuntea olonsa vakavaraiseksi vaikka hän ei silti
työntekoa harkinnutkaan lopettavansa.
Vuonna 1912, uusimmalla laivallaan Herman matkasi 300 kilometrin matkaa takaisin Chicagoon.
Hän oli juuri miehistönsä kanssa lastannut laivan täyteen ei vain sadoilla vaan tuhansilla, lähes kuudella tuhannella ensiluokkaisella, tuoreella ja tuuhealla joulukuusella joista suuren osan hän aikoi lahjoittaa kaupungin varattomille.
Häntä huolestutti aavistuksen, hän oli sitonut huomattavan suuren osan
omaisuuttaan uusiin laivoihin puhumattakaan massiivisesta
joulukuusimäärästä joka oli vuosikymmenten kuusibisneksen suurin saalis.
Vaikka Herman olikin huomattavan varakas mies, oli iso osa omaisuudesta
sidottuna laivoihin. Muun muassa tämän takia Herman jätti satsaamatta
erääseen kalliiseen menoerään; laivan tilkitsemiseen. Sillä ei
kuitenkaan ollut juuri väliä. Laiva kyllä kestäisi, se oli tilkitty vain
hetkeä aikaisemmin. Ongelmia tulisi, mahdollisesti, vain jos myrsky
iskisi ja kuuset vettyisivät ja alkaisivat kerätä painoa. Säät olivat
kuitenkin olleet pitkään erinomaiset.
Tuon 300 kilometrin matkan puolivälissä tapahtui kuitenkin pahin.
Suunnaton myrsky jolle vertoja veti vain 14 vuotta aikaisempi
talvimyrsky iski Hermanin laivan kimppuun. Jo osin jäässä oleva vesi
tulvi laivan kannelle sitoutuen kuuteen tuhanteen joulukuuseen kuin
lyijypainoiksi. Laiva oli kuitenkin vankka ja kestävä vaikka tarpeellinen tilkitseminen olikin jätetty ylimääräisenä menoeränä pois.
Samaan aikaan samoilla vesillä liikkunut rannikkovartioston laiva näki
Hermanin kuunarin. Sen purjeet olivat repeytyneet riekaleiksi. Sen
päämaston lippu oli laskettu puolitankoon hätäkutsun merkiksi mutta
vartiosto ei myrskyn vuoksi päässyt lähemmäs ja lopulta Hermanin laiva
katosi myrskynsilmään.
Kun myrskystä kuultiin, odottivat Hermanin ja muun miehistön perheet
sekä Chicagon asukkaat henkeä pidätellen uutisia. Päivät kuluivat.
Mitään ei kuulunut.
Sitten eräänä päivänä sadat ja tuhannet vihreät joulukuuset alkoivat
rantautua Michiganjärven rannoille vihreinä, raikkaana mattona ja kaikki
tiesivät.
Iloinen kymmenien vuosien pituinen traditio joulukuusilaivasta ja
kahdesta iloluontoisesta veljeksestä oli lopultakin päättynyt, molempien
veljesten menehtyessä samalla tavalla talvisiin vesiin.
Erityisen merkillistä oli että satojen joulukuusien ja laivan jätteiden
joukosta löytyi Kapteeni Hermanin pienikokoinen lokikirja jossa olivat
hänen viimeiset sanansa:
"Perjantai. Teille kaikille: hyvästi.
Luulenpa että kaikki loppuu nyt. Meri pyyhki eilen torstaina kannen
ylitse. Yön aikana menetimme pelastusveneet. Pohja vuotaa. Pahasti...
Jumala meitä auttakoon."
No nyt tuli kyllä ihan käsittämätön suru tästä tarinasta...ihanat enkeli-veljekset. Olen aina rakastanut ja pelännyt merta, se on jotenkin niin kunnioitusta herättävä. Tälläisiä joulu mielen tuojia kaipaisi tähänkin aikaan kuin nämä legendaariset sankarit.
VastaaPoistaOlipa käsittämättömän koskettava tarina, kiitos kun jaoit sen ♥
VastaaPoistaTämä oli todella hirveän surullinen juttu :(
VastaaPoista