tiistai 13. maaliskuuta 2012

Vintage / Mainos / Vanha mainos / Sovinistinen / Nainen / Naisen asema


Minä pidän vanhoista mainoksista ja vanhoista kuvituksista.
Siksi koska niiden visuaalinen maailma on erilainen sekä
siksi että ne ovat usein melko värikkäitä mutta ennen kaikkea
  siksi että ne herättävät minussa monenlaisia eri tunteita.

Nämä mainokset puhuvat vanhasta maailmasta jossa äitimme
 tai isoäitimme tai isoisoäitimme elivät. Ja jos kuvien merkityksiä
miettii, huomaa että vielä nykymaailmassakin naisia syyllistetään
samoin mutta toki hienovaraisimmin keinoin.

Huomatkaa myös brändit.

Jo aikanaan isoilla firmoilla kuten Liptonilla, Listerinellä, Palmolivellä,
 Kenwoodilla jne. oli omat mainososastonsa joissa ei sohittu makkinoille
mainoksia joilla ei olisi ollut vankka pohjansa kansan moraalikäsityksissä
tai jotka olisivat olleet vastoin yleisiä hyväksyttyjä sosiaalisia suhteita.














Seuraava ei ole mainos mutta muuten vain aikansa mentaliteetin havainnolistaja:


2 kommenttia:

  1. Voi jestas, siis onko nämä ihan oikeasti julkaistu joskus jossakin?! On nämä kyllä ihan uskomattomia! Tuokin mokoma, automaattinen Mini – for simple driving. Ja sitten tuo, että The chef does everthing but cook – that's what wives are for. Siis ei voi olla totta! :-D On maailma tosiaan vähän muuttunut. Ja tunteita kyllä minussakin heräsi; melkein alkoi suututtaa. :-D

    VastaaPoista
  2. Niinpä niin, nämä ovat tosi hurjia. Tuokin Wanted-mainos ilmeisesti liittyy siihen että maailmansodan aikana naiset mukamas juorusivat puolisoiltaan kuulemia sotasalaisuuksia eteenpäin..! Voi, voi.

    Sitä saa olla onnellinen nykynaisen statuksestaan koska ihan noin isoja ylilyöntejä ei enää mainoksissa tule vastaan. No, vaatteet ovat nykyajan mainoksissa kyllä melko vähissä eli täyttä tasa-arvoa ei olla taidettu vieläkään saavuttaa..

    VastaaPoista

Ilahdun kommentistasi ❤️